Mölnlycke, Sverige, den 11 januari 2024
Den prisbelönta EDiA-serien av elektriska motviktstruckar från Mitsubishi Forklift Trucks blir nu än mer komplett med kapaciteter från 1,4 ton upp till 12 ton.
FB60-120N(H)-serien med kapacitet från 6–12 ton är oerhört kraftfull utan att kompromissa med prestanda och precision, och med acceleration som är bäst i klassen. Ett lågt förarskydd finns som tillval vilket gör att trucken kan användas i containrar och finns tillgängligt på samtliga modeller – till och med på 12-tonsmodellen. För modeller med singelhjul finns däck med en smalare profil tillgängligt, vilket passar tungt arbete i begränsade utrymmen.
H-modellerna har fyrhjulsstyrning (4WS), som ger utmärkt manövrerbarhet i trånga utrymmen. Med 4WS arbetar de främre drivmotorerna oberoende av varandra, vilket ger överlägset grepp och hantering med precision. Den bakre axeln har full 101-graders styrkapacitet, med dubbla drivmotorer som ger snabb och smidig vändning på stället. Detta gör att man slipper den inledande ”knuffen” som upplevs med truckar med konventionella drivsystem.
Lastavkännande hydraulsystem justerar automatiskt truckens prestanda efter lastvikten. Ökad kontroll vid höga lyft minskar automatiskt truckens vibrationer i chassit vid lastning över 2,5 m för ökad stabilitet.
Low Noise Lift – är en mycket uppskattad innovation som introducerades på Mitsubishi Forklift Trucks EDiA-truckar, med marknadens tystaste hydraulpump på endast 65 dB. Det innebär att föraren slipper det tröttande bullret som är vanligt på andra truckar i samma truckklass.
Hytten är öppen och rymlig och passar alla förare oavsett storlek. Hytten är gummiupphängd för att minimera vibrationer och skapar en behaglig förarmiljö.
Avancerade styralternativ, inklusive dubbla styrspakar för samtidig lyft och tilt, uppfyller våra kunders höga krav. Fingertippsreglage ger en naturlig, fjäderbelastad respons för precisionshantering, som även fungerar utmärkt med arbetshandskar på.
Den ergonomiska konstruktionen har en fullt justerbar förarsits och självcentrerande ratt, som är placerad för utmärkt kontroll och komfort. Sikten runt om trucken är utmärkt, eftersom den bakre kameran ger sikt bakom trucken och lyftstativets cylinderkonstruktion har optimerats med slangar över kedjor så att föraren har full sikt utöver last och gaffelspetsar.
Tack vare den låga sitshöjden som ofta är vanlig hos truckar med förbränningsmotor känner de förare igen sig, som är vana vid truckar med förbränningsmotor att nu hantera en elektrisk truck.
Konstruktionen gör att trucken är enkel att underhålla, tack vare att de två 48-voltsbatterierna är lätta att nå för byte och inte placerade bakom några dörrar. Varje batteri kan enkelt lyftas ur och i med hjälp av en annan truck - motviktare såväl som en låglyftare.